Hur mycket möjligheter får barnen? Foto: Fredrik Larsson (CC BY-NC-SA 2.0) |
Hur kan vi pedagoger lära oss att se det barnen ser i relationen till sin omvärld och skapa möjligheter till upptäckande som inte är beroende av tiden? Vågar vi öppna för oväntade möjligheter som dyker upp när barn fascineras av något ex ute, även om det kanske faktiskt innebär att vi får välja bort planerade aktiviteter för att skapa tidsutrymme. Pedagogisk dokumentation är ett redskap som kan hjälpa oss se det barnen ser. Genom filmer och observationer kan vi försöka se det som vår vuxenhet gärna väljer bort. Att försöka se detaljer är svårt för den som inte är van, men genom att följa barnet kan vi också komma bortanför det vuxna sättet att resonera. Jag slås av att vuxna som ofta har bråttom kanske tom passerar det som inbjuder barn till fascination, och inte ens lägger märke till det för att vi lärt oss stänga av intryck runt om oss. Dokumentationen kan hjälpa oss att inte dela upp lärandet i nyttiga eller onyttiga aktiviteter, och skapa naturliga lärprocesser som inte så hårt styrs av den vuxna blicken. Barns relationsskapande till tingen kan pedagogerna utveckla till lärprocesser, och mer utforskande. Men om det ska vara möjligt måste vi också öppna för möjligheter att ta vara på barns utforskande, och barns perspektiv på vardagen. Meningsskapande sammanhang tror jag kan betyda olika saker för olika personer. Därför är det viktigt att vi också ser lärande utifrån ett helhetsperspektiv. Där barns hela kulturella sammanhang finns med.
I dagarna tittade jag igen på en film från Reggio-Emilia som jag sett flera gånger. Något jag slås av när jag tittar är förhållande till tiden, oavsett om det handlar om dukning eller morgonmöte får barn ta plats. De får utrymme att diskutera och skapa egna lösningar mitt i verksamheten.Barnen ses som självklara medborgare i en kultur, deras åsikter är viktiga och något att ta vara på. Det är intressant att jämföra med vår kultur och fundera över vilket utrymme barns meningsskapande får i vår kultur. Hur Barn idag förflyttar sig i allt större utsträckning mellan kulturer och de möter dagligen en strid ström av intryck, barn är duktiga på att bearbeta information och intryck och skapa sammanhang. Men är vi pedagoger och andra vuxna finns där och är intresserade av vad det innebär att vara barn idag. Även om vi ser på barn som kompetenta undrar jag vilka värderingar som dominerar i förskolan. Hur skulle kvalitén på lärandet i förskolan se ut om vi i ändå större utsträckning utgick från barns lärande via meningsskapande sammanhang. Ett helhetsperspektiv på lärande bereder stora möjligheter för ökade ämneskunskaper, även fast lärandet inte styrs av ämneskunskap där pedagogen planerar för ett lärande som barn ska uppnå. Om vi utgår från förmedlingsundervisning eller barnperspektiv när vi planerar en verksamhet, får betydelse för hur vi skapar aktiviteter och lärprocesser i förskolan. Det får också betydelsen för kvalitén och erfarenheter som barn får av lärande.