Tredje året
I år är det tredje året jag deltar i Martina Lundströms #Stafettjulkalender, att välja innehåll till min lucka var inte lika svårt, som det varit föregående år. Den 25 november avled författaren Lennart Hellsing. I Dagens Nyheter beskrivs han som någon som fick barnkulturen att dansa. Vi är många som haft glädje av hans poetiska värld befolkad av figurer som Herr Gurka, Selma Selleri och Krakel Spektakel. Han har skrivit många fantastiska barnböcker och står också bakom en rad figurer som använts nästan dagligen under mina yrkesverksamma år i förskolan. Hans poetiska värld finns i högsta grad närvarande i vår vardag. Under alla de år jag arbetat som förskollärare har hans sånger, rim och ramsor varit en gäst på våra samlingar. Ramsorna om Gubben Gran som for till stan och Fibben Hald, har berättats på olika sätt, lite beroende på vilken pedagog som hållit i samlingen. Alla hans figurer har gett många barn i förskolan och kollegor i förskolan, glada skratt och mycket gemensamma glädje stunder i förskolan. Det är också något som var viktigt i min yrkesvardag, att ha roligt tillsammans med språket. Sprida glädje är något som var viktigt för den folkkäre författaren. Jag tänker att det är en viktig del i vardagen, för barn och pedagoger. Att ha roligt tillsammans och att få lustfyllda språkupplevelser.I alla de barngrupper som jag arbetat i, har Nippertippan varit en kär figur på samlingen där barnen kommit med många tokiga förslag på vad hon ska göra, vardagliga saker som barnen gör varje dag, har valts in i sången. Som t.ex äta frukost, borsta håret eller tänderna. Vi har ofta sjungit den första versen på klassiskt sätt och sedan experimenterat tillsammans med stor glädje och inlevelse. Barnen älskar detta moment att själva få ge förslag på knasigheter, och det ena förslaget brukar vara tokigare än det andra, och i den här sortens sånger går det alldeles utmärkt. Lika älskad och omtyckt som Nippertippan, är Jag hamrar och spikar och bygger en bil. Den har funnits med som språkpåse, som flanosång och den finns med i den sångpåse som vi använder idag i vår samling. Senast här om dagen såg jag barnen följa rytmen i sången med egna tecken, dansade och stora leenden i kroppspråket.