Många verkar tro att det blir en bättre ordning i lärmiljön när pedagogiskt material sorteras i vita plastbackar. Särskilt när backarna märks upp med fotografier eller bilder. Den övriga lärmiljön ska helst vara avskalad och innehålla så lite som möjligt. Men frågan är om det verkligen är det bästa för barn som har svårt att förställa sig vad som finns i dolda backar.
Under de år jag jobbat i förskola och skola har jag varit med och skapat nya ommöbleringar i lärmiljön. Precis som många andra har vi valt att sortera lego i färg och sortera bilar och annat material i plastlådor med fotografier. Möbler har valts med omsorg och pedagogerna har lagt ner mycket tid på att skapa inspirerande lärmiljöer. På de öppna hyllorna placeras ofta några färgglada pussel av stabilt trä som kan locka barnen till att nya aktiviteter.
När vi vi har avsatt tid till att göra om lärmiljön på arbetskvällar och planeringsdagar har det alltid varit lika spännande att se hur barnen utforska lärmiljöerna dagen därpå.
Barnen börjar ofta med att tömma backarnas innehåll i stora högar på golvet och sedan packar de i och ur sakerna i nya lådor. Eller häller de ut allt ur lådan och sätter sig själva där. Vid några tillfällen har det nya materialet lett till en synlig lek - men ofta har barnen stannat vid proceduren att hälla, ösa eller packa. Och nästan alltid har pedagogerna efter ett tag avbrutit och bett barnen städa efter sig.
Insikterna har varit nyttiga eftersom det fått våra arbetslag att reflektera över vad barnen egentligen velat med sitt utforskande av det nya materialet. Jag tror en vanlig orsak till att vi upplever att ett rum inte fungerar är att det inte finns en dialog mellan vuxna och barn om hur det nya pedagogiska materialet ska användas. Vuxna vill gärna se en färdig process eller en ordentligt planerad aktivitet som ett mål för en lektion. Medan barnen alltid utforskar material utifrån flera lager av nyfikenhet. De utforskar material utifrån färg, form och funktion. Men också utifrån relation då nästan vad som helst kan vara en färdig produkt samtidigt som material snabbt kan få en fantasiroll i leken. Därför tror jag att vi vuxna stanna upp också i tankar om förvaring. När barn får utforska material kan vi utmana dem i undervisningen att ompröva material och låta dem göra sin procedur med att packa, sortera och omskapa. För det är då vi kan utveckla undervisningen vidare och låta lärmiljön också innefatta barnens idéer och upplevelser av olika materialen. Hur vill de hitta sina saker och placera sina favoritsaker för att skapa en röd tråd i lärmiljön. Det som de ofta väljer behöver kanske få en mer synlig på de öppna hyllorna. Innehållet i backarna kanske inte ens behöver förvaras i backar utan korgar som barnen kan överblicka.
Att det saknas en bit |